Volet pro

Conférence
8 février 16h30 à 18h

Présentée en collaboration avec la Fabrique de l’Université Laval

Virtuality and the New Aesthetics of Presence: Immersive Technologies and the Evolution of Art

La virtualité et la nouvelle esthétique de la présence : Les technologies immersives et l’évolution de l’art

Participant.e

Corina L. Apostol (Amsterdam, Hollande) 

Édifice La Fabrique
Université Laval
285, Bd Charest Est Québec (QC) G1K3G8
Local 3153

 

Acheter
Buy
Langue

Anglais avec traduction simultanée en français
English with simultaneous translation into french

Description

Corina L. Apostol offers her perspective on the convergence of art and technology in “Virtuality and the New Aesthetics of Presence,” inspired by her curatorial role in the Beyond Matter project. This pioneering research endeavor takes cultural heritage to the precipice of virtual reality by delving into the spatial qualities of art in the context of virtuality, culminating in a range of activities from digitally revived landmark exhibitions to contemporary showcases, artist residencies, and scholarly exchanges between 2019 and 2023.

Apostol’s lecture will highlight how Beyond Matter’s initiatives challenge and expand the parameters of art production, curating, and mediation in digital spaces. She will discuss the project’s contribution to the theoretical and practical discourse on virtual art spaces, showcasing how these platforms have the power to maintain and enhance the sensorial and intellectual engagement of physical art environments. The discussion will be enriched with insights from the project’s comprehensive catalog, featuring diverse curatorial reflections and in-depth artist essays.

Corina L. Apostol présente son point de vue sur la convergence de l’art et de la technologie dans “Virtuality and the New Aesthetics of Presence” (La virtualité et la nouvelle esthétique de la présence), inspiré par son rôle de commissaire d’exposition dans le projet Beyond Matter. Ce projet de recherche novateur emmène le patrimoine culturel au précipice de la réalité virtuelle en explorant les qualités spatiales de l’art dans le contexte de la virtualité, avec comme point d’orgue une série d’activités allant d’expositions phares ravivées numériquement à des vitrines contemporaines, en passant par des résidences d’artistes et des échanges de chercheurs, entre 2019 et 2023.

La conférence d’Apostol soulignera comment les initiatives de Beyond Matter remettent en question et élargissent les paramètres de la production artistique, de la conservation et de la médiation dans les espaces numériques. Elle discutera de la contribution du projet au discours théorique et pratique sur les espaces artistiques virtuels, en montrant comment ces plateformes ont le pouvoir de maintenir et d’améliorer l’engagement sensoriel et intellectuel des environnements artistiques physiques. La discussion sera enrichie d’informations tirées du catalogue complet du projet, qui comprend diverses réflexions de conservateurs et des essais approfondis d’artistes.


Corina L. Apostol

Dr. Corina L. Apostol is a curator, author, and art historian. Between 2019-2023 she served as a curator and a member of the steering committee for “Beyond Matter,” an international, collaborative, practice-based research project that takes cultural heritage and culture in development to the verge of virtual reality. In 2022, she curated the Estonian Pavilion at the 59th Venice Biennale, presenting the project “Orchidelirium: An Appetite for Abundance” in the Dutch Rietveld Pavilion. She also served as a curator at the Tallinn Art Hall, Estonia (2019-2023) and was appointed as a guest lecturer at the Art Academy of Latvia (2021-2023). In 2019, she curated the Shelter Festival “Cosmopolitics, Comradeship, and the Commons” at the Space for Free Arts in Helsinki. Dr. Apostol held the Mellon Fellowship at Creative Time (2017-2019), where she co-edited the publication “Making Another World Possible: 10 Creative Time Summits, 10 Global Issues, 100 Art Projects” (Routledge, 2019) and co-curated the “Creative Time Summit: On Archipelagoes and Other Imaginaries” in Miami. Dr. Apostol obtained her Ph.D. from Rutgers University, where she was the Dodge Curatorial Fellow at the Zimmerli Art Museum (2010-2016). Her work has earned her nominations for the Kandinsky Prize (2016), the Sergey Kuryokhin Prize (2020), and the Igor Zabel Award (2022). In 2022, she won the apexart 2022-23 exhibition competition in New York with the project “Flora Fantastic.” She is currently co-editing the volume “Flora Fantastic: From Orchidelirium to Eco-Critical Art,” which is set to be released in 2024 by Routledge.

Docteur Corina L. Apostol est conservatrice, auteure et historienne de l’art. Entre 2019 et 2023, elle a été conservatrice et membre du comité directeur de “Beyond Matter”, un projet de recherche international, collaboratif et basé sur la pratique qui amène le patrimoine culturel et la culture en développement à la limite de la réalité virtuelle. En 2022, elle a été commissaire du pavillon estonien à la 59e Biennale de Venise, présentant le projet “Orchidelirium : Un appétit pour l’abondance” dans le pavillon néerlandais Rietveld. Elle a également été conservatrice au Tallinn Art Hall, en Estonie (2019-2023), et a été nommée conférencière invitée à l’Académie d’art de Lettonie (2021-2023). En 2019, elle a été commissaire du Shelter Festival “Cosmopolitics, Comradeship, and the Commons” au Space for Free Arts à Helsinki. Mme Apostol a été titulaire de la bourse Mellon à Creative Time (2017-2019), où elle a coédité la publication “Making Another World Possible : 10 Creative Time Summits, 10 Global Issues, 100 Art Projects” (Routledge, 2019) et a assuré la co-commissariat du “Creative Time Summit : On Archipelagoes and Other Imaginaries” à Miami. Apostol a obtenu son doctorat à l’université Rutgers, où elle a occupé le poste de Dodge Curatorial Fellow au Zimmerli Art Museum (2010-2016). Son travail lui a valu des nominations pour le prix Kandinsky (2016), le prix Sergey Kuryokhin (2020) et le prix Igor Zabel (2022). En 2022, elle a remporté le concours de l’exposition apexart 2022-23 à New York avec le projet “Flora Fantastic”. Elle coédite actuellement le volume “Flora Fantastic : From Orchidelirium to Eco-Critical Art”, qui devrait paraître en 2024 chez Routledge.